Aktionslæringsforløb i en daginstitution
Otte pædagoger havde ansvaret for at planlægge og gennemføre fire dage med fokus på natur -og science aktiviteter. Min rolle var at facilitere dette forløb og udvikle praksis i praksis.
Pædagogerne formulerede følgende problemstilling for aktionen:
Hvordan skaber vi et læringsmiljø, hvor alle børn har mulighed for at deltage i natur- og science aktiviteterne?
Vi holdt løbende møder, hvor jeg understøttede pædagogernes samarbejde og planlægning.
De fire dage tog afsæt i den aktivitetskasse jeg har udviklet til natur- og science aktiviteter i dagtilbud. Jeg vejledte og hjalp det pædagogiske personale med at gennemføre aktiviteterne.
Udbyttet blev fire rigtig gode dage. Hvor personalet fremhævede at en klar didaktisk ramme for aktiviteterne betød, at:
✔️ Vi vidste, hvad der skulle ske, hvilket bidrog til tryghed og ro for børn og personale.
✔️ Der var rum til fordybelse og ingen forstyrrelser.
✔️ De voksne kunne være gode rollemodeller.
Et magisk øjeblik var, da en dreng glædestrålende kom og viste, at nu havde han fundet et rødt blad. Den slags øjeblikke var der mange af på Herstedhøje.
Kontakt mig for et uforpligtigende møde.