Lærende fællesskaber bidrager til udviklingen af pædagogisk praksis

Jeg deltog i fire møder, hvor jeg og de fire pædagoger forberedte hvad børnene skulle vide inden vi tog på tur, hvad vi skulle finde på turen og hvad børnene skulle udforske nærmere. De skulle blandt andet finde seks insekters levesteder. Pædagogerne tog på tur, så film med børnene og talte med dem om de forskellige dyr. Herefter mødtes vi et sted i naturen og gik på opdagelse i de fire grupper. Herefter mødtes vi på en plads, hvor vi blandt andet studerede et hvepsebo.

Det var berigende at se hvordan pædagogerne lærte af hinanden børnene og lærte, viste og udpegede levesteder og fortalte hvad de vidste til hinanden, der var et mylder af børn med forstørrelsesglas. Børn, der kiggede på det materiale et hvepsebo er bygget af.

Personalet delte også deres viden ved et personaleseminar, hvor forløbet blev delt med de 50 andre medarbejdere fra institutionerne, på den måde, fik de overført, det forløb vi havde planlagt sammen til nye læringsveje for deres pædagogiske praksis indenfor de andre læreplanstemaer, sådan gik det til, at forløbet med til at nytænke den måde de arbejdede med projekter i institutionen generelt.

Personalet fik en rollemodel, der satte rammen for arbejdet, en konsulent, der faciliterede det lærende fællesskab om et fagligt fokus. Hvor de oplevede at blive anerkendt for deres faglighed.